Herpes

STA JE I KAKO SE ODBRANITI OD HERPESA?

Herpes

Herpes je često oboljenje koje se moze preneti seksualnim putem (STI ili STD – sexually transmitted infection ili sexually transmitted disease).  Najveci deo ljudi koji imaju herpes ne pokazuju nikakve simptome, ali je izuzetno vazno istaci da i bez postojanja simptoma oni mogu preneti herpes svojim seksualnim partnerima! Genitalni herpes je STI koje je izazvan sa dva tipa virusa, herpes simplex-1 (HSV-1) I herpes simplex-2 (HSV-2). Statistike pokazuju da u USA je jedan od 6 ljudi izmedju 14-49 godina ima herpes! Godisnje oko 750.000 ljudi u USA dobije novu herpes infekciju! HSV-2 infekcija se cesce javlja kod zena (20 % ) a kod muskaraca 11%, jer se cini da se lakse infekcija prenosi sa muskarca na zenu nego obrnuto! Cini se da je infekcija cesca kod crnaca nego belaca ili latino. Najveci broj ljudi I NE zna da je zarazeno! U USA se smatra da 87% populacije od 14-49 god nikada ne dobije klinicku dijagnozu herpesa!

Prenos herpesa:

Herpes se moze preneti oralnim, vaginalnim ili analnim seksom.  Tecnost koja se nalazi u herpes promenama sadrzi virus I kontakt sa tom tecnoscu dovodi do STI. Takodje se moze preneti I od inficirane osobe koja nema vidljive promene jer virus moze proci kroz kozu, tako da kontakt koza na kozu oko genitalija ili anusa je jos jedan nacin prenosa infekcije! Herpes infekcija omogucava lakse prenosenje HIV infekcije!  Sansa infekcije HIV virusom kod osoba koje imaju herpes je 2-4 puta veca nego kod onih koji nemaju! Jedini nacin da se ne zarazite herpesom je da NEMATE oralni, vaginalni ili analni seks!

Ako radite sledece smanjujete sansu da dobijete herpes

1. Da ste u monogamnoj vezu sa partnerom koji je testiran I negativan je na herpes,
  2. Da koristite lateks kondome na pravilan nacin svaki put kad imate seks!

Treba reci da do infekcije moze doci I na povrsinama koje nisu pokrivene kondomom. Tu je kontakt koza na kozu tako da kondomi NE predstavljaju veliku zastitu u odnosu na nfekciju herpes virusima! HSV-1 se MOZE preneti ORALNIM seksom sa usta na polne organe!

Herpes i trudnoca:

Ako je zena trudna mora se povesti jos vise racuna. Trudnica mora informisati doktora da li je bila izlozena ili dijagnostikovana sa genitalnim herpesom! Ponekad genitalni herpes dovodi do pobacaja ili preranog porodjaja. Infekcija herpesom  se moze preneti sa majke na nerodjeno dete I izazvati potencijalno smrtonosnu infekciju (neonatalni herpes). Ako ste trudni I imate genitalni herpes morate uzimati lekove protiv herpesa do kraja trudnoce da se smanji rizik od prenosa herpesa na plod. Ako postoje simptomi herpesa pri rodjenju mora se uraditi carski rez.

Simptomi herpesa:

Simptomi genitalnog herepsa su obicno plikovi koji se javljaju na ili oko genitalija, anusa ili usta! Plikovi pucaju I ostavljaju bolne promene kojima treba nekoliko nedelja da se zacele. Prvi put kad neko ima ovakve promene moze biti praceno I groznicom, bolovima u telu ili uvecanjem limfnih zlezda. U narodu se zato promene na ustima zovu “groznica”!  Oralni herpes je obicno izazvan sa HSV-1 ne-seksualnim putem tokom detinjstva, npr poljubac od strane rodjaka ili prijatelja! Vise od polovine populacije ima HSV-1 iako ne pokazuje nikakve simptome! Ponovljeno pogorsanje se javlja cesto u toku prve godine inficiranosti virusom, ali se njihov broj tokom godina smanjuje! Najcesci okidaci ponovne infekcije su pored pada imuniteta, umor, stres, preveliki fizicki napor, menstruacija, izlozenost suncu ili vetru I td. Infekcija sa HSV-2 se desava u proseku tokom 20% vremena (72 dana godisnje), najcesce pre I za vreme aktivnih promena! Kad nema znakova ili simptoma herpesa infekcija se desava samo tokom 3% vremena! U jednoj studiji pacijenata sa novom infekcijom prosecno vreme od prvog seksualnog odnosa do infekcije je bilo oko 3 meseca! Virusi herpesa se prenose nervnim vlaknima sa mesta ulaska, koza ili sluzokoza, u unutrasnjost organizma gde se pritaji sve dok ne bude izazvana ponovna infekcija. Postavljanje dijagnoze herpesa moze izazvati emocionalni SOK I vrlo je znacajno sa svojim doktorom diskutovati nacin ublazavanja simptoma I izbegavanja infekcije drugih ljudi!

Lecenje herpesa:

Herpes se NE moze izleciti! Postoje anti-viralni lekovi koji smanjuju ucestalost pogorsanja! Dnevna anti-viralna terapija moze smanjiti mogucnost transfera infekcije na vaseg partnera! Promene ponekad mogu biti teske, posebno kod ljudi gde je smanjena funkcija imunskog sistema! Ako DODIRNETE promene mozete ih kontaktom preneti na druge delove tela, npr. sa usana na genitalije (seksualne organe)! Zato ne dodirujte plikove ili tecnost koja se izliva da ne bi izazvali transfer infekcije u telu!Postavlja se pitanje da li mozete imati seks ako ste zarazeni virusom herpesa? Morate reci svom partneru i objasniti rizik od infekcije! Koriscenje kondoma moze smanjiti rizik ali tu je jos kontakt koza na kozu na delovima koji nisu pokriveni kondomom! Ukoliko imate aktivne promene NIKAKO ne ulaziti u seksualne aktivnosti! Imajte u vidu da I ako NEMATE aktivne promene mozete zaraziti svog partnera!

2018-01-01T17:45:13+00:00